Såhär känns det att...

Såhär känns det att…
Eller: det är såhär det är att… Fyll i valfri. Dessa enkla ord lärde jag mig av en vän som en period av sitt liv bodde och verkade i ett buddhistiskt kloster och vars lärare sa dessa enkla ord.

Det är simpelt men som med allt som är enkelt så är det just därför kraftfullt.
Du använder dig helt enkelt av dessa ord som ett sätt att stanna upp i medveten närvaro och iaktta dig själv och det du står uppe i. Ett exempel från mitt köksbord: Det är såhär det känns att knacka fram ord på ett tangentbord en solig dag i slutet av augusti. Eller som häromdagen: det är såhär det känns att gå i regnet och känna vattnet mot mitt ansikte. Om en stund ska jag stryka något. En medveten tanke kan vara: ”Det är såhär det känns att känna värmen från strykjärnet och ta i de fuktiga plaggen.” Kanske reser jag mig och kollar hur det kokar i kastrullen och tänker: ”Såhär känns det att känna värmen och ångan i ansiktet och titta ner i en kastrull där det kokar livligt.”

Enklaste möjliga tanke och fras och plötsligt har du skapat lite distans mellan dig och det som sker samt dina känslor. Känslan av att uppleva små enkla saker mer närvarande. Om vi bara tänker ”såhär är det att..” eller bara iakttar oss själva eller situationen utifrån, blir det inte riktigt detsamma. Upplevelsen är det centrala. 

På samma sätt som medveten andning känns och upplevs och just därför för dig tillbaka till nuet, till ditt center. 
Precis som med allt annat vi gör i livet när vi övar något, så är det just detta övande som vi har nytta av i den stressiga vardagen eller till och med i kriser. Jag hörde om en man som mediterat enligt zen i många år och som i en senare del av livet var med om en bilolycka. Hans läromästare sa till honom: Du klarade olyckan bra ändå efter omständigheterna. Den där olyckan motsvarar 10 000 timmar av meditation." Eftersom han hade övat så fanns i hans kropp och sinne en plats han kunde falla tillbaka på och detta hjälpte honom vid olyckan.

Testa redan nu där du befinner dig: ”Såhär känns det att…” Ta därefter fem medvetna andetag, följ andetaget hela vägen in och hela vägen ut. Pausa. Njut. Lev ditt liv i nuet.

 2268348 SAtt bara gå, att bara känna regnet mot ansiktet, att bara vara i de små enkla tingen i vår vardag omkring oss. Medveten närvaro eller mindfulness kan få oss upptäcka det förunderliga i att bara finnas till.

Petra Skogsberg

Skriven av : Petra Skogsberg