Att agera som om...

Denna blogg är en slags fristående fortsättning på föregående bloggartikel - hur vi kan använda drama som metod.

Vi behöver alla då och då ta till olika verktyg för att må bättre, lösa knutar i våra relationer, få struktur och organisera vår tid bättre, eller vad det nu än må vara.

Det slår mig väldigt ofta hur mycket jag själv kan påverka min upplevda del av verkligheten; framför allt i hur jag mår bra och känner mig mer grundad, stark, centrerad.

Det ena är hur vi tänker och det andra är hur vi agerar. En skulle också kunna tala om att arbeta inifrån och ut (tankar och ord formar hur jag ser på tillvaron) eller utifrån och in (biokemiska processer som i sin tur påverkar känslor och händer när vi använder kroppen för att stärka och göra oss mer resursfyllda såsom att sträcka på oss/använda högstatusspråk/ agera som om vi var i det önskvärda tillståndet).

Så vad vi tänker om oss själva och en given situation blir färgat av orden i vår inre monolog eller säger utåt. Om du märker att du inte kommer förbi de hinder tankarna säger finns, pröva då att fråga dig: ja men OM jag visste, hur skulle jag göra då? Eller: jag vet att du inte vet men om du visste? (ja det låter onekligen märkligt prata så men det kan hjälpa! :)

Hjärnan tror på det du talar om för den, något jag skrivit om tidigare i mina bloggar. Det är också därför det är så effektivt att utforska rollspel och forumspel – vi testar saker inför verkligheten! Ditt både medvetna och undermedvetna jag minns dina nya tillgångar att testa i mötet med till exempel den besvärliga kollegan, lösa gamla konflikter på nytt sätt, känna dig stark och neutral där du förut kände dig svag eller styrd utifrån.

Ett annat sätt är att fundera på det kroppsliga och tänka tillbaka på hur vi kände oss och agerade förra gången, när vi var i ett positivt tillstånd, sålde bra, höll en fantastisk presentation, var stolta över en prestation, hade bra kommunikation och nådde ut till våra medmänniskor osv. Hur var min kroppshållning? Hur stod/gick/satt jag? Hur andades jag när jag kände mig grundad och resursfylld? Var andetagen jämna och djupa eller var de mer ytliga? Andningen har oväntat mycket att göra med hur vi känner oss (och ett knep en skådespelare ibland tar till för övrigt när hen formar en karaktär).

Det där lilla magiska OM används flitigt i vissa teaterutbildningar och liknar NLP metoden som har till uppgift att vidga våra vyer och lätta upp språket.
Så det första kan vara att lätta upp hur du talar med dig själv. Det andra kan vara att agera som om något redan var verkligt i ditt liv. Detta används, som nämndes ovan, inom skådespeleri men även inom positiv psykologi för att ”dra till sig” av det man vill ha mer av i livet. Så applicera detta på dig själv direkt: välj en situation du vill förändra. Tänk på hur det känns som om det önskvärda redan vore här. Hur ser du ut/rör dig/ tittar på människor OM du har blivit bra på att tala klarspråk och säga ja när du menar det och nej när du behöver och vill? Eller hur är din hållning OM du redan är bra på att lyssna in andra? OM du känner dig uppskattad och sedd eller OM var den mest efterfrågade coachen eller liknande?

Nästa gång du kört fast eller tycker livet går i stå: testa då att ändra din hållning, medvetandegör din andning samt medvetandegör din inre monolog! Eller gå på dramacoaching hos mig eller andra.

 

aditya saxena tj24rcDcmkY unsplash 3Att påverka hur vi upplever livet genom små perspektiv förskjutningar såsom tankesätt och kroppsposition kan vara magi. Fotocredit: Aditya Saxena

Petra Skogsberg

Skriven av : Petra Skogsberg